International organizations and world society : studying global policy development in public policy

Jakobi, Anja P.

Download:

pdf-Format: Dokument 1.pdf (584 KB)

Bookmark bei Connotea Bookmark bei del.icio.us

URL http://edoc.vifapol.de/opus/volltexte/2013/4122/
Dokumentart: Bericht / Forschungsbericht / Abhandlung
Institut: SFB 597 Staatlichkeit im Wandel
Schriftenreihe: TranState working papers
Bandnummer: 81
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2009
Publikationsdatum: 08.01.2013
Originalveröffentlichung: http://www.sfb597.uni-bremen.de/pages/download.php?ID=95&SPRACHE=DE&TABLE=AP&TYPE=PDF (2009)
SWD-Schlagwörter: Internationale Politik , Internationale Organisation , Internationale Kooperation , Bildungspolitik
DDC-Sachgruppe: Politik
BK - Basisklassifikation: 89.31 (Staatslehre), 89.59 (Politische Prozesse: Sonstiges), 89.72 (Internationale Organisationen)
Sondersammelgebiete: 3.6 Politik und Friedensforschung

Kurzfassung auf Englisch:

This article develops a theoretical framework to analyze the rise and spread of global public policy. After an introduction to the background of sociological institutionalism, it first elaborates on the role and functions of international organizations, identifying instruments by which these can disseminate policies and influence domestic policy processes. Second, conditions of global agenda setting and policy diffusion are presented; building up a model of global policy development, a frame in which the worldwide spread of global public policy can be analyzed. Third, I present a case study of global policy development, namely the rise of ‘lifelong learning’ as part of current education policy. In the concluding part I briefly summarize central findings and elaborate on the potential and the shortcoming of the idea. The article mainly has a conceptual aim, but strictly relies on empirical material.


Zugriffsstatistik
(Anzahl Downloads)

keine Statistikdaten vorhanden

eDoc.ViFaPol ist in BASE recherchierbar:
BASE

Wir unterstützen Open Access:
Informationsplattform Open Access

zum Seitenanfang